Vlijmscherp logo - geen icoon Vlijmscherp logo - favicon
+31 (0)40 711 40 90

Blog

Core Web Vitals SEO trend

Je hebt me geraakt!

Ik wil graag meer weten.
Bel of mail mij.

Velden met een * zijn verplicht.

Core Web Vitals SEO trend

We zijn inmiddels in de maand december beland. De laatste maand van het jaar, de maand van sinterklaas en kerst. En ook de maand waarin de plannen voor het aankomende jaar worden gemaakt of misschien al duidelijk zijn. Over nieuwe plannen gesproken, wat staat ons te wachten volgend jaar? Wie zal het zeggen. Een glazen bol die mij dit laat zien heb ik namelijk nog niet gevonden, jij wel? En zo ja, mag ik hem dan even lenen? Gelukkig zijn er andere manieren om een blik op de toekomst te werpen. In dit blog blik ik alvast vooruit op de impact van Core Web Vitals op jouw organische posities in 2022.

Wat zijn Core Web Vitals?

Ben jij al bekend met de term Core Web Vitals? Dan kun je dit stukje gerust overslaan. Heb jij geen idee waar ik het eigenlijk over heb? Geen paniek, ik zal beginnen met een korte uitleg over Core Web Vitals. De Google Core Web Vitals zijn drie belangrijke elementen die iets zeggen over de user experience van jouw website. Het is niet nieuw dat de gebruikerservaring voor Google een belangrijk punt is, maar deze rankingfactor weegt wel steeds zwaarder. De update werd in december vorig jaar al aangekondigd, vervolgens uitgesteld naar juni, maar inmiddels is deze Core Web Vitals update dan toch echt uitgerold. Er voor zorgen dat jij jouw Core Web Vitals op orde hebt, verbetert jouw positie in de organische zoekresultaten. En dat wil je, toch?

De belangrijkste Google Core Web Vitals

In eerste instantie zijn er drie Core Web Vitals die de user experience van jouw pagina’s meten. Google heeft aangegeven dat dit aantal uiteindelijk zal worden aangevuld, maar dat volgt later en daar breng ik jullie dan uiteraard van op de hoogte. First things first. Laadtijd, interactiviteit en stabiliteit. Dat zijn de grote aandachtspunten voor nu. Hoe sneller en stabieler de website, hoe beter de ervaring van de gebruiker. Een gebruiksvriendelijke en goede website maakt Google blij. Google blij betekent hogere posities en dat zorgt voor meer bezoekers naar jouw website. Laten we wat dieper ingaan op deze drie belangrijke Core Web Vitals.

1. Largest Contentful Paint (LCP)

Niemand houdt van wachten. Dat geldt niet alleen voor de rij in de supermarkt of de file, maar zeker ook online. Duurt het voor een gebruiker (te) lang voor een website geladen is, dan klikt hij in de meeste gevallen weg. Een lange laadtijd is slecht voor de gebruiksvriendelijkheid, dat is waar largest contentful paint over gaat. Het meet hoe snel er bruikbare content op de pagina verschijnt zodra iemand de pagina bezoekt. Overigens niet alleen de homepage, maar ook andere pagina’s worden gecheckt. Het liefst is jouw website binnen no-time geladen, maar blijf in ieder geval onder 2,5 seconden.

2. First Input Delay (FID)

Nog zo’n mooie term, first input delay. Letterlijk vertaald ‘eerste invoer vertraging’. De FID meet hoe snel een actie van een bezoeker op jouw website wordt uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het openen van een nieuwe pagina, nadat er op een button of link is geklikt. Ook hier geldt hoe sneller, hoe beter. De meest ideale situatie? Korter dan 100 milliseconden, maar zeker niet rond de 300 milliseconden of hoger. Komt jouw FID daar toch bij in de buurt, dan is er werk aan de winkel. Check bij het optimaliseren van de FID ook even de snelheid van je hosting. Een snelle server zorgt voor een snelle reactietijd.

3. Cumulative Layout Shift (CLS)

Je bezoekt een pagina en net als je ergens op wilt klikken verspringt het. Vervelend? Ik vind van wel en Google eigenlijk ook. Het verslechtert de user experience. Zorg ervoor dat elementen zo min mogelijk, liever nog helemaal niet, verspringen tijdens het laden van de pagina. Een goede CLS-score is 0.1 of lager bij minstens 75% van de pagina bezoeken.

Impact van Core Web Vitals op organische posities

Ik hoef je vast niet meer uit te leggen dat slechte scores binnen de Core Web Vitals een negatieve impact op jouw organische posities hebben. En dat niet alleen, het maakt jouw website ook minder gebruiksvriendelijk. Optimaliseer je de Core Web Vitals, dan kunnen we spreken van een win-win situatie. Betere posities in de zoekmachine en tevreden gebruikers. Ideaal!

Hoe scoor jij?

Ben je benieuwd hoe jij scoort? Dat kun je heel gemakkelijk zelf testen met de Google PageSpeed Insights tool van Google. Voer hier de url van de website in. Begin altijd met https:// in plaats van http://. Klik op analyseren om jouw scores te bekijken. Wordt het je toch wat te technisch? Geen enkel probleem, een SEO-specialist kan je helpen.

Wil jij jouw website optimaliseren voor betere posities in de organische resultaten én een gebruiksvriendelijkere website? Let’s get in touch!

Gerelateerde specialismen


SEO
teksten

Terug naar overzicht