Vlijmscherp logo - geen icoon Vlijmscherp logo - favicon
+31 (0)40 711 40 90

URL Migratieplan

Een goede URL migratie is essentieel voor behoudt van posities.

    Je hebt me geraakt!

    Ik wil graag meer weten.
    Bel of mail mij.

    Velden met een * zijn verplicht.

    URL Migratieplan

    Als een nieuwe website live gaat kan het zo zijn dat de website huidige ranking posities in de zoekresultaten verliest. Een migratieplan met SEO activiteiten helpt huidige ranking posities te behouden, verlies van posities te beperken en/of te verbeteren.

    Ben je van plan jouw huidige website te vervangen door een nieuwe website? De huidige webpagina’s hebben hoogstwaarschijnlijk een bepaalde SEO waarde, ook wel de autoriteitswaarde genoemd. De autoriteitswaarde is voor een website heel waardevol, het zijn signalen die voor zoekmachines als Google relevant zijn. De SEO activiteiten uit een migratieplan zorgen ervoor dat de autoriteitswaarde wordt overgebracht naar de pagina’s op de nieuwe website. Wij controleren nadat de nieuwe website live staat of de migratie correct is uitgevoerd.

    Waarom een migratieplan?

    Zodra er een nieuwe website wordt gelanceerd die jouw huidige website gaat vervangen zijn jouw oorspronkelijke landingspagina’s hoogstwaarschijnlijk niet (allemaal) meer bereikbaar. Dit komt doordat de website structuur en de URL structuur zijn gewijzigd. De bezoekers moeten op de juiste, nieuwe pagina’s binnen de nieuwe website uitkomen. De opgebouwde autoriteitswaarde van een zoekmachine als Google wordt behouden.

    Uit welke onderdelen bestaat een migratieplan?

    Een migratieplan bevat onderstaande onderdelen:

    • URL migratie
    • Indexatie controle
    • Nulmeting
    • Inrichten Google Analytics

    URL migratie

    Wat is een URL migratie? Een url migratie is een lijst in een spreadsheet met in kolom: A de oude URL van een pagina en in kolom B: de nieuwe URL van een pagina. De webdeveloper weet zodoende voor alle pagina’s op jouw oorspronkelijke site waar dat deze pagina’s zich bevinden op de nieuwe site. Het is de bedoeling dat bezoekers nadat de nieuwe site live is nog altijd hetgeen vinden waar zij naar op zoek zijn.

    Aan de hand van onderstaand voorbeeld wordt helder wat een URL migratie is. Stel je hebt een landingspagina op de oude pagina die heet: “sportartikelen” die staat op:
    https://www.domeinnaam.nl/sportartikelen
    Op jouw nieuwe website heet deze pagina: “sportuitrusting”.
    https://www.domeinnaam.nl/sportuitrusting
    In dit geval is sportuitrusting een synoniem van sportartikelen, qua content heeft de landingspagina een onderwerp gerelateerde inhoud. Maar zodra de nieuwe website live gaat zal de pagina sportartikelen samen met de opgebouwde autoriteit niet meer bestaan. We zorgen ervoor dat als er gezocht wordt op de oude pagina dat de bezoekers alsnog uitkomen op de nieuwe pagina en dat zo de autoriteit enigszins behouden blijft.

    Wat is een indexatie controle?

    Op het moment dat de migratie wordt uitgevoerd, moet worden gecontroleerd of dat alle pagina’s op de nieuwe website bereikbaar zijn voor de gebruiker. Een zoekmachine moet de webpagina’s van de nieuwe website kunnen indexeren, wat inhoudt dat de nieuwe webpagina’s worden toegevoegd aan de zoekmachine database van een zoekmachine.

    Wat is een nulmeting?

    Een nulmeting is een meetmoment waarbij de pagina’s van de website worden gemeten op ranking posities van zoekwoorden in een zoekmachine als Google. Om inzicht te krijgen in het verkeer van de nieuwe website moet ervoor worden gezorgd dat de nieuwe website is gekoppeld met Google Analytics.

    Waarom is een migratieplan belangrijk?

    Landingspagina’s op de oorspronkelijke website zijn na het live gaan van de nieuwe website niet meer bereikbaar. De SEO activiteiten die bij het uitvoeren van een migratieplan worden uitgevoerd, richten zich er op dat bezoekers die oude URL’s van uw website opvragen, uit bijvoorbeeld de favorieten, worden doorgelinkt naar landingspagina’s op de nieuwe website. Als dit niet wordt uitgevoerd krijgt een bezoeker bij het aanroepen van de oude URL een Fout 404 pagina te zien. Dit betekent dat de pagina niet (meer) beschikbaar is in de webbrowser. Zodoende zorgen de SEO activiteiten uit een migratieplan er tevens voor dat verlies van ranking wordt beperkt.