Vlijmscherp logo - geen icoon Vlijmscherp logo - favicon
+31 (0)40 711 40 90

URL Migratieplan

Een goede URL migratie is essentieel voor behoudt van posities.

Je hebt me geraakt!

Ik wil graag meer weten!
Bel of mail mij.

Velden met een * zijn verplicht.

URL Migratieplan

Een migratieplan bevat SEO activiteiten met als doel om het verlies van huidige ranking posities in de zoekresultaten na het live gaan van de nieuwe website te beperken, als wel te verbeteren.

Ben je van plan om een nieuwe website te maken die jouw huidige website gaat vervangen? De huidige webpagina’s hebben hoogstwaarschijnlijk een bepaalde SEO waarde, ook wel de autoriteitswaarde genoemd. De autoriteitswaarde is iets wat voor website heel waardevol is, het zijn signalen die een zoekmachine als Google relevant vinden. De SEO activiteiten uit een migratieplan zorgen dat de autoriteitswaarde wordt overgebracht naar de nieuwe pagina’s op de nieuwe website. Zo controleren we nadat de website live staat of dat de migratie correct is uitgevoerd.

Waarom een migratieplan?

Zodra er een nieuwe website wordt gelanceerd die jouw huidige website gaat vervangen zijn jouw oorspronkelijke landingspagina’s hoogstwaarschijnlijk niet (allemaal) meer bereikbaar. DIt komt doordat de website structuur en de URL structuur zijn gewijzigd. De bezoekers moeten op de juiste, nieuwe pagina’s binnen de nieuwe website uitkomen. De opgebouwde autoriteitswaarde van een zoekmachine als Google wordt behouden.

Uit welke onderdelen bestaat een migratieplan?

Een migratieplan bevat onderstaande onderdelen:

  • URL migratie
  • Indexatie controle
  • Nulmeting
  • Inrichten Google Analytics

URL migratie

Wat is een URL migratie? Een url migratie is een lijst in een spreadsheet met in kolom: A de oude URL van een pagina en in kolom B: de nieuwe URL van een pagina. De webontwikkelaar weet zodoende voor alle pagina’s op jouw oorspronkelijke site waar dat deze pagina’s zich bevinden op de nieuwe site. Je wilt immers dat de bezoekers nadat de nieuwe site live is nog altijd hetgeen vinden waar zij naar op zoek zijn.

Aan de hand van een voorbeeld van een url migratie zal helder worden wat dit inhoudt. Stel je hebt een landingspagina op de oude pagina die heet: “sportartikelen” die staat op:
https://www.domeinnaam.nl/sportartikelen
Op jouw nieuwe website heet deze pagina: “sportuitrusting”.
https://www.domeinnaam.nl/sportuitrusting
In dit geval is sportuitrusting een synoniem van sportartikelen, qua content heeft de landingspagina een onderwerp gerelateerde inhoud. Maar zodra de nieuwe website live gaat zal de pagina sportartikelen niet meer bestaan.

Wat is een indexatie controle?

Op het moment dat de migratie wordt uitgevoerd, moet worden gecontroleerd of dat alle pagina’s op de nieuwe website bereikbaar zijn voor de gebruiker. Een zoekmachine moet de webpagina’s van de nieuwe website kunnen indexeren, wat inhoudt dat de nieuwe webpagina’s worden toegevoegd aan de zoekmachine database van een zoekmachine.

Wat is een nulmeting?

Een nulmeting is een meetmoment waarbij de pagina’s van de website wordt gemeten op ranking posities van zoekwoorden in een zoekmachine als Google. Om inzicht te krijgen in het verkeer van de nieuwe website moet er voor worden gezorgd dat de nieuwe website is gekoppeld met Google Analytics.

Waarom is een migratieplan belangrijk?

Landingspagina’s op de oorspronkelijke website zijn na het live gaan van de nieuwe website niet meer bereikbaar. De SEO activiteiten die bij het uitvoeren van een migratieplan worden uitgevoerd, richten zich er op dat bezoekers die oude URL’s van uw website opvragen, uit bijvoorbeeld de favorieten, worden doorgelinkt naar landingspagina’s op de nieuwe website. Als dit niet wordt uitgevoerd krijgt een bezoeker bij het aanroepen van de oude URL een Fout 404 pagina te zien. Dit betekent dat de pagina niet (meer) beschikbaar is in de webbrowser. Zodoende zorgen de SEO activiteiten uit een migratieplan er tevens voor dat verlies van ranking wordt beperkt.