Vlijmscherp logo - geen icoon Vlijmscherp logo - favicon
+31 (0)40 711 40 90

Zoekwoorden Onderzoek

Krijg inzicht in het zoekgedrag van jouw doelgroep!

Je hebt me geraakt!

Ik wil graag meer weten!
Bel of mail mij.

Velden met een * zijn verplicht.

SEO Zoekwoorden Onderzoek

Een zoekwoorden onderzoek geeft inzicht in relevante zoekwoorden voor jouw website. Hoe wordt bepaald of dat een zoekwoord interessant is? Er wordt gelet om het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten en de concurrentie op het zoekwoord.

Waarom een zoekwoorden onderzoeken uitvoeren?

Om zo veel mogelijk relevante bezoekers naar de website te krijgen is het belangrijk om de doelgroep(en) van je website te kennen. Wat zijn zoekwoorden die jouw klanten regelmatig gebruiken voor het vinden van jouw product of dienst? Op welke relevante zoekwoorden scoort de concurrentie waar jouw website nog niet op scoort? Antwoorden op deze vragen kunnen worden verkregen met een zoekwoordenonderzoek en concurrentieanalyse.

Hoe wordt een zoekwoorden onderzoek uitgevoerd?

Hoe specifieker een zoekopdracht van een gebruiker, uit meer woorden de zoekopdracht bestaat. We onderscheiden zoekwoorden in 2 categorieën, zoekwoorden die bestaat uit 1 of 2 woorden. En zoekwoorden die bestaan uit 3 of meer woorden. Op zoekopdrachten die bestaan uit 3 of meer woorden zit vaak minder concurrentie. Daardoor is het gemakkelijker om met deze zoekwoorden hoger in de zoekresultaten te komen.

We maken een zogenaamde shortlist van de verkregen zoekwoorden. Dit houdt in dat per categorie, alle zoekwoorden onder elkaar op 1 pagina worden geplaatst met daarboven het meest relevante zoekwoord (de hoofdcategorie). Achter elk zoekwoord wordt het zoekvolume vermeld. In de kolom daarnaast volgt de top 3 concurrenten die op dat zoekwoord in de zoekmachine: Google.nl staan. Zo krijg je in één oogopslag zicht op relevante zoekwoorden voor jouw website.  Daarnaast krijg je tegelijkertijd inzicht in de voor jou belangrijkste concurrenten per zoekwoord.

Zoekwoord categorieën

Google wilt het beste zoekresultaat van een zoekopdracht tonen. De landingspagina’s binnen jouw website moeten aansluiten bij deze zoekopdrachten. Bij zoekwoorden onderzoek worden de belangrijkste zoekwoorden gecategoriseerd in hoofdcategorie en subcategorieën. Deze zoekwoord categorieën geven een opzet voor de website structuur.

Hoe komen we tot relevante zoekwoord inzichten?

Het is belangrijk dat we ons verdiepen in de branche van jouw bedrijf en het onderwerp van jouw website. Welke doelgroep(en) kent jouw website? Welke zoekwoorden worden door jouw doelgroep(en) gebruikt?

Wat is een zoekintentie?

Met de zoekintentie wordt de context van een zoekopdracht van een gebruiker van een zoekmachine bedoeld. Afhankelijk van het apparaat dat zij gebruiken worden diverse zoekwoorden bij een zoekopdracht ingegeven. Afhankelijk van de zoekintentie van de gebruiker, toont een zoekmachine als Google de meest relevante pagina’s in de zoekresultaten.

Zo wordt bij gebruik van mobiele apparaten ook ingesproken zoekopdrachten gebruikt bij een zoekopdracht. Jouw landingspagina’s moeten voor deze vragen worden geoptimaliseerd. Zoekmachines als Google zijn echter steeds beter in staat om de zoekintentie van de gebruiker te begrijpen. Als een gebruiker na het ingeven van een zoekopdracht niet vindt waar naar wordt gezocht, verlaat deze jouw website weer.

Zoekwoord synoniemen

Varianten van zoekwoorden met dezelfde betekenis worden zoekwoord synoniemen genoemd. Niet iedereen gebruikt immers hetzelfde woord of omschrijving om een bepaald product of dienst aan te omschrijven. Het is daarom belangrijk dat landingspagina’s zijn geoptimaliseerd voor dergelijke zoekopdrachten. Het opnemen van relevante zoekwoord synoniemen is belangrijk onderdeel van een zoekwoord analyse. Doordat gebruikers van zoekmachines diverse zoekwoorden gebruiken bij zoekopdrachten is het belangrijk dat zoekwoord synoniemen worden opgenomen op jouw landingspagina’s.