Vlijmscherp logo - geen icoon Vlijmscherp logo - favicon
+31 (0)40 711 40 90

Blog

Data en content zijn e-commerce goudmijn

Je hebt me geraakt!

Ik wil graag meer weten!
Bel of mail mij.

Velden met een * zijn verplicht.

Data en content zijn e-commerce goudmijn

Heeft de pandemie alleen maar slechte dingen gebracht? Je zou bijna denken van wel, toch is dit niet het geval. Johan Cruijff zou zeggen “elk nadeel heb zijn voordeel”.
Sinds de eerste lockdown medio maart 2020 worden bedrijven gedwongen om hun dienstverlening online voort te zetten. Als je nog nadacht over e-commerce, maar niet zeker wist of je de stap moest zetten, dan was dit het moment.

Online e-commerce oriëntatieproces

Voor de consument gold hetzelfde. De lockdown stond synoniem aan alles online en digitaal uitzoeken. Het deed er niet toe of het producten of diensten waren. Het oriëntatieproces om het product te kopen of de dienst af te nemen startte online. Lekker lui op de bank vanaf je telefoon of op je computer vanaf de eettafel. We zaten met zijn allen thuis en onze hele wereld speelde zich opeens grotendeels digitaal af.

Misvatting mijn klant koopt niet online

Dat kan zo zijn, maar vergis je niet, het oriëntatieproces van de klant vindt wel degelijk online plaats. 9 van de 10 keer begint dit proces in de zoekbalk van Google.
Contentmarketing en campagnes worden hierdoor steeds meer onderdeel van het B2B en B2C online landschap. Het is dan ook logisch dat e-commerce hierdoor het hardst gegroeid is. Hoor ik je denken, ja maar e-commerce betreft alleen webshops. Nou nee, dat is ook een misvatting. E-commerce is kort gezegd online handelsverkeer in producten of diensten. Het is terecht om nu te denken: dat is een breed begrip. Die gedachte is geen misvatting.

Historische doorbraak in de B2B

Het is voor het eerst in de geschiedenis dat B2B sellers de deal steeds vaker online afsluiten in plaats van persoonlijk “offline”. Ook als het gaat om complexere producten of diensten. Het zat er al een tijdje aan te komen, maar door de pandemie is het sluiten van online B2B deals versneld. Klanten vinden dit fijn en creëren een overzicht van producten en diensten die herhaaldelijk worden besteld. Ze willen niet altijd die verkoper aan de lijn om dingen te bestellen of fysiek langs gaan. E-commerce is aan de klantzijde ook erg tijdbesparend.
Dit maakt herhaal koopprocessen heel erg populair om te automatiseren via e-commerce.

E-commerce en content

Al die kanalen die mede zijn ontstaan door e-commerce moeten gevuld worden. Het is niet alleen de hardcore gegenereerde data waar e-commerce op drijft, de content is ook belangrijk. Hoe kom je aan goede content? Daarvoor heb je de goede creatives en specialisten nodig. Die weten hoe ze jouw data om moeten zetten naar lucratieve content die ervoor zorgt dat je wordt gevonden, als een potentiële klant weer eens op de zoekbalk van Google belandt. Je wilt natuurlijk niet dat die potentiële klant op de balk van Google blijft hangen. Het is de bedoeling dat ze die ‘click’ met jouw website hebben en jij conversie genereert. De specialisten van Vlijmscherp kunnen je hierbij helpen.

Content als zachte kant

Content wordt gezien als de zachte kant in het e-commerce geheel. Dat wil niet zeggen dat content onderschat kan worden. Want als de content goed is en goed is vormgegeven, des te fijner kan de bezoeker vertoeven op jouw website en zich te goed doen aan deze content.
De bezoeker kan zich bijvoorbeeld goed laten informeren op jouw site. Als deze informatie wordt ondersteund met goede call to actions dan kunnen de conversies niet achterblijven.

Heb je vragen? Of ben je geraakt door onze bevlogenheid? Zodat je contact met ons op wilt nemen. Vooral doen, zou ik zeggen! We staan je natuurlijk graag te woord.

Gerelateerde specialismen


SEO
teksten

Terug naar overzicht