Vlijmscherp logo - geen icoon Vlijmscherp logo - favicon
+31 (0)40 711 40 90

Blog

Ephemeral Marketing

    Je hebt me geraakt!

    Ik wil graag meer weten.
    Bel of mail mij.

    Velden met een * zijn verplicht.

    Ephemeral Marketing

    Sterke content creëren die binnen 24 uur verdwijnt en niet meer te zien is? Je zou denken dat het zonde is van je tijd en inspanning, maar het tegendeel is waar. In een tijdsgeest van korte spanningsbogen, verlangen naar exclusiviteit en de angst om dingen te missen is ephemeral marketing een schot in de roos. Benieuwd welke mogelijkheden ephemeral marketing jouw campagnes biedt en hoe je deze methode aan je strategie kunt toevoegen? Je leest het hier.

    Ephe- uh?

    ‘Ephemeral’ – [ spreek uit als [ih-fem-er-uh l] is het Engelse woord voor ‘kortstondig’ of ‘voorbijgaand’ en verwijst naar de aard van de content die voor deze marketing wordt gebruikt. Het is een foto, een filmpje of een livestream die maar een korte tijd beschikbaar is. Een instagram story is bijvoorbeeld maar 24 uur zichtbaar. Die wil je toch graag even zien, voor je te laat bent. Ook livestream video’s kunnen bedrijven inzetten om het Fear Of Missing Out (FOMO)- gevoel bij mensen naar boven te halen. Deze FOMO kan slim ingezet worden als marketingtruc.

    Voordelen en beperkingen van Ephemeral Marketing

    De merkboodschappen via ephemeral content zijn veel persoonlijker dan andere. Die sterke ervaring creëert een band met het merk. Bovendien is de content ‘hier en nu’ en kan niet gefaket worden. De berichten zijn écht en dat maakt ze zo waardevol. Al gauw ontstaat een sfeertje dat uitstraalt: ‘dit wil ik niet missen’.

    Andere voordelen van Ephemeral Marketing:
    •  je wordt deel van de dagelijkse routine van je doelgroep.
    •  je werkt aan je merkbinding, door grotere zichtbaarheid en herkenbaarheid.
    •  je maakt je publiek nieuwsgierig naar je andere content of diensten.
    •  je speelt in op the ‘fear of missing out’ met exclusieve content.
    •  je bereikt een bepaalde groep mensen door middel van targeting.
    •  je bereikt mensen op hun mobiele telefoon op een laagdrempelige manier.

    Uiteraard zijn er ook beperkingen aan ephemeral marketing. De tijdelijkheid kan niet gegarandeerd worden in tijden waarin de gebruiker screenshots en opnames kan maken. Ook is sommige content zo exclusief en kwalitatief dat het jammer is dat hij maar 24 uur beschikbaar blijft. Live streaming heeft veel pluspunten, maar een negatief gevolg ervan zijn de ‘dode links’. Na de uitzending is er niets meer. De uitzending is niet meer beschikbaar.

    Ephemeral content inzetten

    Wanneer je begint met ephemeral marketing is het van groot belang dat je het strategisch aanpakt. Wat wil je als bedrijf uitdragen op jouw social media kanalen? En hoe zorg je dat deze content in het verlengde ligt van jouw bedrijfsidentiteit? Maar ook praktische vragen zoals: Welke content ga je creëren voor de ‘stories’? En wanneer kun je ze het beste plaatsen? Vlijmscherp heeft de expertise in huis om samen met jou het beste uit Ephemeral marketing te halen.

    Benieuwd hoe jouw bedrijf kan inspelen op Ephemeral marketing? Aarzel dan niet om contact op te nemen, onze specialisten staan voor je klaar!

    Gerelateerde specialisme


    LinkedIn
    Adverteren

    Terug naar overzicht