Vlijmscherp logo - geen icoon Vlijmscherp logo - favicon
+31 (0)40 711 40 90

Blog

Facebook Shop - Verkoop & tag jouw producten

    Je hebt me geraakt!

    Ik wil graag meer weten.
    Bel of mail mij.

    Velden met een * zijn verplicht.

    Facebook Shop & Instagram Shop

    Bol.com, Amazon, Zalando, wie kent ze niet? Deze online verkopers zijn de afgelopen jaren enorm gegroeid, en met de corona-crisis rees dit de pan uit (wie bestelt er nu niet online!?). Facebook ontwikkelt zich voortdurend, en ook in het E-commerce veld konden zij niet achter blijven. Je zult vast denken; “Mijn webshop presteert al erg goed, waarom zou ik tijd en energie steken in een Facebook-/Instagram Shop?”. Onze Vlijmscherpe Social Media specialisten in Eindhoven leggen dit graag aan je uit!

     

    Voordelen Facebook Shop / Instagram Shop

    Alle grotere online verkopers kunnen niet meer zonder de social media kanalen. Dat is ook niet heel gek, als je bedenkt dat 13,7 miljoen Nederlanders actief zijn op een of meerdere sociale media. In Nederland telt Facebook ruim 10 miljoen gebruikers, en op Instagram bijna 6 miljoen. (bron: social media gebruik 2021)

    Veel (kleine) ondernemers onderschatten de waarde van deze media, nu jij dit leest denk je waarschijnlijk ook: ik kan niet opboksen tegen de grote online spelers als Zalando en Bol.com. Put this out of your mind! Ook jouw klanten gebruiken social media, zeker als je naar bovenstaand aantal gebruikers kijkt. Zie jouw social media kanaal als een extra bereik voor je potentiële leads en get started. Hieronder geven we nog een aantal voordelen van het hebben van een Facebook Shop en/of Instagram shop.

     

    Producten taggen op Facebook en Instagram

    Je hebt vast wel eens een bericht op je tijdlijn voorbij zien komen waarin producten “getagd” zijn, waardoor je er direct op kan klikken, het product kan bekijken en vervolgens kan bestellen op de website. Dit wil jij ook, toch? Doordat je producten zijn gekoppeld aan je bedrijfspagina, is het mogelijk de producten naar voren te laten komen door middel van “tagging”. Net als dat je personen kan “taggen”, kan je de producten selecteren die in jouw bericht naar voren komen.

     

    Naar wens in te richten

    De winkel is naar eigen wens in te richten, denk hierbij aan eigen huisstijl kleuren, logo’s, lettertype en de vorm van de buttons. Bovendien kan je in de Facebook shop en Instagram shop werken met categorieën, zogenoemde “sets”, waardoor er meer overzicht wordt gecreëerd en men gericht per productgroep kan gaan shoppen.

     

    Toekomstige plannen

    De toekomst biedt nog meer mogelijkheden, als we naar de plannen van Facebook kijken. In de VS is het ook al mogelijk om de producten direct af te rekenen via Facebook en Instagram, in de toekomst wordt dit ook verwacht in Nederland. Bovendien kun je nu al “webcare” bieden aan je klanten via Messenger, Instagram Direct of WhatsApp. De verwachting is dat men in de toekomst ook via deze tools direct bestellingen kan plaatsen en afrekenen, waardoor de stap naar conversie kleiner en eenvoudiger wordt doordat men niet eerst nog naar je website “moet” en veel gegevens al automatisch door Facebook worden ingevuld. En ander voordeel: kleinere bedrijven hebben in de toekomst hierdoor geen (dure) webshop meer nodig.

    Momenteel test Facebook met zogenoemde “loyalty programms”, waarin bezoekers punten kunnen sparen waarbij ze bijvoorbeeld korting krijgen op toekomstige aankopen. Zo kun je exclusieve korting bieden aan loyale klanten specifiek op dit medium, je social media kanalen.

     

    Waar begin ik?

    Voordat je met een Facebook- en Instagram Shop aan de slag kan, moeten er eerst een aantal stappen worden gevolgd. De Business Manager, Catalogus, Commerce Manager, en ga zo maar door. Krijg je al kortsluiting van deze termen? Hieronder een kort stappenplan met uitleg:

    1. Een bedrijfspagina op Facebook en/of Instagram;
    2. De Business Manager. Hierin link je de bedrijfspagina(‘s) en deze zal je ook nodig hebben voor de volgende stappen. Als je ooit advertenties wil gaan inzetten op Facebook en/of Instagram, zal je ook werken via de Business Manager.
    3. Het aanmaken van een catalogus waarin al je producten staan die je wil gebruiken in je “shop”. Hiervoor heb je een feed nodig die je kan koppelen, of je voegt deze handmatig toe.
    4. Het creëren van een zogenoemde “commerce manager” waarin je geheel custom made je Facebook-/Instagram winkel kan inrichten.

    Heb je een enorme waslijst aan producten? Zoals al eerder benoemd, is het mogelijk om in de catalogus sets aan te maken, waarin je je producten gaat groeperen en er meer overzicht komt. Tip: doe dit! Waarom vraag je je wellicht af? Omdat je in je winkel uiteindelijk ook deze sets kan terug laten komen, waardoor er meer overzicht is en men gericht per categorie kan gaan shoppen.

     

    Aanpak

    Wil jij ook aan de slag met een Facebook Shop en/of Instagram Shop en zorgen bovenstaande stappen nog steeds voor chaos in je hoofd? Geen zorgen, onze social media specialisten zorgen voor een vlijmscherpe aanpak. Wij nemen alle onrust uit handen, en zorgen dat jouw Facebook- en/of Instagram Shop binnen de kortste keren spik en span gereed is.

    Ook als je wil adverteren op social media, waarbij je de shop kunt gebruiken als basis, kun je bij onze Vlijmscherpe social media specialisten in Eindhoven terecht. Je hebt vast wel eens een product bekeken, maar niet gekocht, en vervolgens zag je dit exacte product terug in een advertentie op social media, ook wel remarketing genoemd. Dit is maar een voorbeeld uit de greep van mogelijkheden die er zijn. Contacteer ons direct, of maak gezellig een afspraak op ons kantoor in Eindhoven, vinden wij ook gezellig 🙂

     

    Gerelateerde specialisme


    Zoekmachine
    adverteren

    Terug naar overzicht