Vlijmscherp logo - geen icoon Vlijmscherp logo - favicon
+31 (0)40 711 40 90

Blog

Google Smart Shopping

    Je hebt me geraakt!

    Ik wil graag meer weten.
    Bel of mail mij.

    Velden met een * zijn verplicht.

    Google Smart Shopping

    We hebben er allemaal wel eens van gehoord, de “smart shopping” campagnes van Google Ads. Je komt er tegenwoordig ook niet meer onderuit, want Google support haar product maar al te graag. Dit is ook niet gek, Google geeft namelijk aan dat overstappen op een slimme shopping campagne kan zorgen voor een conversiestijging van 20%. Daarentegen heerst er onder de Google Ads adverteerders een haat-liefde-verhouding met deze manier van adverteren. Wil jij ook aan de slag met Google Smart Shopping campagnes (SSC) of hier meer over weten? Lees dan snel verder, onze Google Ads specialisten uit Eindhoven leggen de voor- en nadelen aan je uit.

    Google Smart Shopping – wat is dit nu precies?

    Voor degene die nog niet bekend zijn met Google Ads Shopping, here you go.

    Google Smart Shopping (SSC) is een geautomatiseerde vorm van adverteren, waarbij de “normale” Shopping Ads gecombineerd worden met dynamische remarketing. En dat is niet alles, de advertenties worden namelijk ook getoond in zowel het Search, Display, YouTube als Gmail netwerk. Volg je het nog?

     

    google-smart-shopping

    In bovenstaande afbeelding zie je waar jouw Shopping Ads getoond kunnen worden, als je gebruik maakt van Smart Shopping. Feitelijk is het een uitbreiding van de reguliere shopping ads, waarbij jouw producten op meerdere plaatsen op het web getoond kunnen worden.

    Google Smart Shopping maakt gebruik van de zogenoemde machine learning. Op deze manier kunnen de meest relevante producten en afbeeldingen getoond worden aan potentiële kopers. Je zult nu vast denken: “dit klinkt als muziek in de oren, hier wil ik mee aan de slag”. Start niet te snel, want buiten de voordelen, zijn er ook een aantal nadelen die we graag aan je voorleggen.

    Voordelen Smart Shopping

    Ondanks dat adverteerders niet altijd voorstander zijn van deze manier van adverteren, zijn er zeker ook een aantal voordelen. Bovendien heeft Google Smart Shopping  zich positief ontwikkeld in de afgelopen jaren, doordat machine learning steeds meer inzicht heeft in het gedrag van de kopers en hierdoor gerichter de doelgroep kan bereiken.

    • Bereik je doelgroep gericht door machine learning van Google;
    • Breder bereik via verschillende Google netwerken: Search, Display, YouTube & Display;
    • Mogelijke conversiestijging: gemiddelde stijging +20%;
    • Minder inspanning: Google doet het werk voor je 🙂

    Nadelen Smart Shopping

    Zoals elke manier van adverteren, heeft ook Google Smart Shopping zijn nadelen. Eigenlijk geef je alle vrijheid aan Google, en heb je als adverteerder minder inzicht.

    • Geen invloed waar je product/afbeelding getoond wordt (YouTUbe, Gmail, Display of Search);
    • Geen inzicht in het zoektermen- en plaatsingen rapport;
    • Geen mogelijkheid tot het uitsluiten van irrelevante zoektermen;
    • Targeting of bodaanpassing op locatie en apparaat niet mogelijk;
    • Maar een advertentiegroep mogelijk per campagne.

    Resultaten 

    Is je mening veranderd na bovenstaande voor- en nadelen? Don’t be too negative. Wij zien namelijk wisselende resultaten in de smart shopping campagne, ook in positieve zin (Google heeft dus toch een beetje gelijk 😉 ). Bij een van onze accounts zagen we de volgende stijging:

    resultaten-smart-shopping

    Wat ons betreft is het altijd de moeite waard om te testen met Smart Shopping, wie weet stijgt jouw conversiepercentage en aantal bestelling door deze manier van adverteren!

    Aanpak Slimme Shopping Campagne

    Voordat je begint is het belangrijk dat er al de nodige conversie data beschikbaar is in je account. Waarom? Omdat Google door middel van de data in het account machine learning veel beter kan toepassen. Denk hierbij aan belangrijke KPI’s die voorheen gezorgd hebben voor conversies, zoals keywords, apparaat, leeftijd, geslacht en woonplaats. Hoe meer data beschikbaar, hoe beter de slimme shopping campagne zal gaan presteren. Tip: start met één campagne en bij positieve resultaten breid je uit naar meerdere campagnes/productgroepen. Stel alvast je gewenste ROAS doel in, zodat de campagne hierop zal gaan sturen vanaf het begin.

    Let op: smart shopping campagnes hebben altijd voorrang op “reguliere” campagnes. Houdt er dus rekening mee, dat indien je met dezelfde producten gaat adverteren, de reguliere campagne geen vertoningen/klikken/conversies meer krijgt maar alles naar de slimme shopping campagne gaat.

    Hebben we je overtuigd? Onze Google Ads specialisten in Eindhoven gaan graag voor je aan de slag met de Smart Shopping campagnes met een vlijmscherpe aanpak. Contacteer ons, of kom gezellig langs op ons kantoor in Eindhoven.

     

     

     

     

    Gerelateerde specialisme


    Display
    remarketing

    Terug naar overzicht