Influencer marketing

Wat, hoe en waarom?

Influencer marketing is hot. En dat is niet voor niets. Wist je bijvoorbeeld dat influencer marketing een elf keer hogere ROI genereert dan een andere digitale campagne? En dat 71% van de websitebezoekers meer geneigd is iets te kopen wanneer het wordt aanbevolen door influencers? Niet verkeerd toch? Wil jij ook met deze trend aan de slag? Lees dan snel verder.



Wat is influencer marketing eigenlijk?

Influencer marketing is de mond-tot-mondreclame van de huidige tijd waarin iedereen altijd online is. Het verschil is dat het kanaal veranderd is. Influencers zijn actief op social media en hebben veel volgers omdat ze consumenten inspireren. Ze publiceren over het algemeen verschillende soorten content, vaak met een product of dienst daarin verwerkt. Daardoor oefenen zij veel invloed uit op de consument via de marketingkanalen waarop de influencers actief zijn. De consumenten van vandaag doen zelf onderzoek bij hun online 'held' als ze een product of dienst willen kopen.



Voordelen?

Influencers kunnen enorm waardevol zijn voor je organisatie. Dit komt doordat ze betrouwbaar en geloofwaardig zijn, en een groot bereik hebben. Ze bieden een unieke kans om op een subtiele manier een groot deel van hun doelgroep te bereiken. Zonder nadrukkelijk reclame te maken voor je producten of diensten, kan een influencer de naam van je organisatie laten vallen. De combinatie van het vertrouwen wat volgers in een influencer hebben, het grote bereik en het effect van influencers maakt dat dit een zeer effectieve vorm van reclame kan zijn voor bedrijven. Daarnaast kan influencer marketing je helpen om je merk authentiek te positioneren. Een influencer kan bijvoorbeeld het gezicht worden van je merk. Zo creëer je een band met je publiek en blijf je ook consistent.



Voor wie?

Veel mensen denken dat influencer marketing met name geschikt is voor de lifestyle-branche, maar niets is minder waar. Ook in andere sectoren kan influencer marketing goed werken. Zo worden social influencers die moeder zijn, ingezet om ziekenhuizen te promoten die zijn gespecialiseerd in kraamhulp of worden food-influencers gevraagd om te schrijven over biologisch eten.


Of influencer marketing ook voor jouw bedrijf van toegevoegde waarde is hangt volledig af van je doelgroep en bedrijfsdoelstellingen. Een hele populaire influencer verzoeken om jouw bedrijf of jouw producten te verkopen hoeft niet altijd het gewenste resultaat op te leveren. Kijk dus goed naar de kernwaarden voordat je met een influencer in zee gaat.



Wil je influencer marketing aan je contentmarketing strategie toevoegen? Dan ben je bij Vlijmscherp aan het juiste adres. Onze online marketeers helpen je graag met het opstellen van je influencer campagnes en de integratie met je huidige content strategie.





Neem contact op

Net zo makkelijk