Vlijmscherp logo - geen icoon Vlijmscherp logo - favicon
+31 (0)40 711 40 90

Blog

Verandering van match types in Google Ads

Je hebt me geraakt!

Ik wil graag meer weten!
Bel of mail mij.

Velden met een * zijn verplicht.

Match types in Google Ads

Wellicht heb je het al ergens voorbij zien komen, de match types in Google Ads ondergaan een enorme verandering. Voorheen waren er nog vier varianten, dit wordt teruggebracht naar drie. De geliefde “broad match modifier” (BMM) match type zal verdwijnen, en vervangen worden door de “phrase match”. Benieuwd welke gevolgen dit heeft voor jouw Google Ads campagnes, onze Vlijmscherpe Google Ads specialisten in Eindhoven helpen je hier graag bij!

 

Wat verandert er en wanneer?

De broad match modifier zal verdwijnen, wat voor veel van ons als adverteerders pijn in het hart doet. Maar niet getreurd, Google geeft aan dat er door deze verandering steeds meer gestuurd kan worden op automatisering en het gebruik van smart bidding. De context van de zoekopdrachten worden steeds beter gematched, en hierdoor is de broad match modifier overbodig.

De omzetting zal plaatsvinden in twee fases, afhankelijk van de taal. De eerste talen die worden geupdate zijn Engels, Nederlands, Duits, Spaans, Frans, Italiaans, Portugees en Russisch. Erg belangrijk om dus nu al betrokken te zijn.

  • Fase 1: vanaf 18 februari 2021: de zoekwoorden die in je Google Ads account staan met de match type broad match modifier worden omgezet naar phrase match. Verwachting is dat deze omzetting in april helemaal gereed is in alle accounts.
  • Fase 2: vanaf medio juni 2021: in deze fase worden de overige talen met dezelfde update voorzien als de talen waarin deze verandering al is doorgevoerd. Verwacht wordt dat dit eind juli gereed is.
  • Belangrijk: vanaf juli 2021 kan de match type “broad match modifier” niet meer ingezet worden!

Zorg ervoor dat al je campagnes voor juli 2021 gereed zijn voor de verandering. Hulp of advies nodig? Neem contact met ons op!

 

Phrase match; “de nieuwe standaard”

Om nog beter te begrijpen wat er nu daadwerkelijk gaat veranderen, geven we graag uitleg aan de hand van een vlijmscherp voorbeeld. Stel, iemand is op zoek naar “Online marketing Eindhoven”, hieronder de mogelijke zoekopdrachten:

Match types Google Ads

In dit voorbeeld zie je, dat in de oude situatie met de broad match modifier (BMM) de zoekwoord(en) moeten terugkomen, maar de volgorde alle kanten op kan gaan. In de nieuwe situatie met de phrase match, moet de volgorde exact zo aangehouden worden, wel mogen er woorden tussen, voor of achter komen te staan. Hierdoor is het enorm belangrijk om al je campagnes goed door te nemen, zodat je niet een bepaalde zoekopdracht misloopt.

 

Wat nu?

Google geeft aan dat wij, de adverteerders, in principe niets hoeven te doen. Ik hoor je al denken: “easy peasy lemon squeezy”. Haal dit gezegde uit je hoofd, en zet eerst weer een stap terug. Als we naar bovenstaand voorbeeld kijken, is het enorm belangrijk om al je campagnes goed door te nemen, zodat je niet een bepaalde zoekopdracht misloopt. Waar je voorheen nog vindbaar was op verschillende combinaties door de broad match modifier, moet de volgorde exact overeen komen.

Vlijmscherp inzicht of advies nodig over deze verandering in de match types van Google Ads? Aarzel niet om contact met onze Google Ads specialisten in Eindhoven op te nemen. Of kom langs voor een kop koffie, vinden wij ook kei gezellig! ☕

Gerelateerde specialisme


Google
shopping

Terug naar overzicht