Vlijmscherp logo - geen icoon Vlijmscherp logo - favicon
+31 (0)40 711 40 90

Verwachting: Social Advertising Trends 2021

Wat te verwachten in 2021 rondom Social Advertising?!

    Je hebt me geraakt!

    Ik wil graag meer weten.
    Bel of mail mij.

    Velden met een * zijn verplicht.

    Social Advertising trends 2021: Wat kunnen we verwachten?!

    Het jaar 2020 zit er al weer op, dus de hoogste tijd om eens te kijken 2021 ons zal brengen op het gebied van Social Advertising!

    Social e-Commerce: In-App shopping
    De online verkoop in ons land is alleen in het 2e kwartaal van 2020 al met maar liefst 55% gestegen. Dit was de hoogste groei tot nu toe gemeten (bron: CBS_Recordbestedingen-webwinkels). Niet zo gek natuurlijk gezien de omstandigheden, maar wel een reden voor diverse Social Media Platformen om zich hier verder in te ontwikkelen. En dat is maar goed ook, want door de combinatie van visuele inspiratie & sales krijgt Social e-Commerce een steeds belangrijkere rol binnen de online customer journey.

    • Facebook is afgelopen jaar (naast Facebook Marketplace) naar buiten gekomen met Facebook Shops. Hierin kunnen adverteerders hun eigen winkelomgeving creëren. Hoewel In-app afrekenen momenteel nog niet mogelijk is, lijkt het er op dat dit in 2021 wel mogelijk zal zijn. Ideaal voor kleine bedrijven, zonder webshop.
    • Op Instagram kun je tegenwoordig niet meer om de shopping button heen. Deze heeft namelijk een prominente plaats gekregen in de navigatiebalk. Ook zien we steeds meer product tagging, waarbij je direct door verwezen wordt naar het betreffende product op de betreffende website. Op deze manier kun je direct doorgaan tot aankoop na het zien van een item dat bij jou in de smaak valt. Momenteel is het in de VS al mogelijk online aankopen te doen via Instagram en naar verwachting zal dit in 2021 verder uitrollen, waaronder ook naar Nederland.
    • Pinterest onderscheidt zich van de 2 bovenstaande platformen door juist de focus te leggen op het traditionele winkelen, maar dan online. Een soort digitale winkelstraat, waar je doorheen scrolt om inspiratie op te doen. Voorheen was het bijna onmogelijk om de bijbehorende winkel te vinden van dat ene leuke item, maar tegenwoordig maakt Pinterest gebruik van Shoppable pins. Hier zaten meer mensen op te wachten, want het aantal shoppable pins is het afgelopen jaar gestegen met maar liefst 250% (bron: Frankwatching_Pinterest-Shopping). Naar verwachting zal zich dit in 2021 alsmaar verder stijgen, met name bij de wat kleinere / onbekendere bedrijven.

    Conversational Marketing
    Weten wie je doelgroep is & hun taal spreken is belangrijker dan ooit te voren. Dit doe je door jouw potentiële klanten 24/7 te woord te kunnen staan & relaties op te bouwen door middel van het inzetten van gepersonaliseerde content.

    Een trend die je het afgelopen jaar niet ontgaan zal zijn, zijn de chatbots. In steeds meer gevallen nemen deze chatbots de eerstelijns customer service over. Niet gek ook, want chatbots zijn 24/7 inzetbaar, kunnen inmiddels bijna 80% van de standaard vragen direct beantwoorden & helpen ook nog eens mee aan het besparen op kosten (bron: Chatbot-statistics).

    Onder het motto: digitaal waar het kan, mens waar het moet, zien we dat ook steeds meer bedrijven Whatsapp in zetten als communicatie middel. Whatsapp Business heeft als doel om bedrijven met klanten te verbinden en maakt het mogelijk een bedrijfsprofiel aan te maken, met relevantie informatie over het bedrijf. Hiermee kun je gemakkelijk & direct communiceren met je klanten. Gezien 9 op de 10 Nederlanders gebruik maakt van Whatsapp, ligt de drempel tot contact veel lager. Hierdoor kun je vaak luchtigere gesprekken met jou (potentiële) klanten voeren.

    Interactieve content
    Niet meer weg te denken van Social Media. Waar Snapchat begon met enkele filters & effecten, maakt momenteel vrijwel ieder platform gebruik van dergelijke technieken & lijken de mogelijkheden bijna oneindig. De gebruiker wordt steeds vaker uitgenodigd deel te nemen aan posts of stories, door middel van van quizzen, polls of enquetes. De gebruiker wordt meer betrokken bij het bedrijf. Het gaat dan ook al lang niet meer alleen om de producten, maar om de hele ervaring & waar het merk voor staat.

    We kunnen diverse leuke Social Advertising trends verwachten in 2021 als je het mij vraagt!

    Heb jij nog hulp nodig bij het uitdenken van jou Social Media strategie?! Laat ons eens mee denken.
    Dan komen we zeker tot mooie nieuwe inzichten.

    Terug naar overzicht