Vlijmscherp logo - geen icoon Vlijmscherp logo - favicon
+31 (0)40 711 40 90

Blog

Voice Search SEO

    Je hebt me geraakt!

    Ik wil graag meer weten.
    Bel of mail mij.

    Velden met een * zijn verplicht.

    Wat betekent Voice Search voor SEO?

    De opkomst van voice search neemt in een sneltreinvaart toe. Er wordt verwacht dat steeds meer mensen gebruik gaan maken van hun stem wanneer ze iets willen opzoeken. Doordat zo de manier van zoeken verandert, heeft dat ook gevolgen voor je content. Wil je goed voorbereid zijn op deze trend? Lees dan verder voor optimalisatie-tips.

    Wat is Voice Search?

    Voice Search is het inspreken van je zoekopdracht. Bijvoorbeeld in een smartphone of in huis via een speaker. Het inspreken van een zoekopdracht betekent een heel andere manier van zoeken. Een potentiĆ«le klant zal namelijk niet aan zijn telefoon vragen: “Koelkast kopen”, maar zal zijn vraag specifieker stellen, zoals hij dat ook in het echt zou doen. “Waar kan ik het beste online een nieuwe koelkast kopen?” Voice search-platforms herkennen vervolgens niet alleen de vraag, maar ook de context en intentie die hierachter verscholen ligt. Dit is wellicht het grootste verschil tussen spraak en tekst. Spraak heeft automatisch een sterkere intentie.

    SEO optimalisatie

    ComScore voorspelt dat in 2020 maar liefst 50 procent van alle zoekopdrachten ingesproken zullen worden. Als bedrijf wil je natuurlijk wel vindbaar blijven in de organische zoekresultaten, dus het is belangrijk dat je jouw marketingaanpak mee laat groeien. Met de volgende 5 tips laat je je SEO-strategie goed aansluiten op voice search:

    1. Beantwoord vragen met je content
    Deze vijf W’s – Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom – zullen steeds belangrijker worden in contentmarketing. In voice search is namelijk een sterke toename zichtbaar in zoekopdrachten die beginnen met de vijf W’s. Om sneller gevonden te worden door digitale assistenten als Google Assistant is het dus handig om de vijf W’s te gebruiken in je content. Voorbeelden zijn:

    • Wat is de grootste berg van de wereld?
    • Waar is het dichtstbijzijnde ziekenhuis?
    • Wanneer komt de nieuwste iphone uit?

    De ‘waar’-vraag is misschien wel het belangrijkst in je nieuwe contentaanpak. Omdat voice search vaak onderweg wordt gebruikt, zullen termen als ‘in de buurt’ en ‘dichtstbijzijnde’ veel vaker gebruikt worden.

    2. Optimaliseer voor lokale SEO (Local Search)
    Voice Search heeft de meeste impact op lokale zoekresultaten. Mensen gebruiken vooral spraakherkenning op hun smartphone en zijn misschien op zoek naar de dichtstbijzijnde pizzeria of garage. Het vergroten van je lokale vindbaarheid heeft zijn eigen regels en op internet vind je waardevolle stappenplannen. Waar het op hoofdlijnen op neer komt is:

    • Maak en optimaliseer een Google bedrijfspagina
    • Zorg voor vermeldingen in lokale bedrijfsgidsen
    • Probeer aanbevelingen en testimonials te krijgen
    • Verwijs de bedrijfspagina en je website naar elkaar
    • Vermeld nadrukkelijk de adresgegevens op je site
    • Plaats content op je website, waarin je lokale kenmerken – winkelcentra, musea, namen van wijken – benoemt
    • Houd je bedrijfsvermeldingen up-to-date en altijd hetzelfde

    3. Readability
    Lange zinnen die voor mensen moeilijk te lezen zijn, zijn ook voor Google lastig te lezen. Help Google je content beter te begrijpen. Gebruik korte zinnen, maak alinea’s en gebruik overgangswoorden.

    4. Longtail-zoektermen
    Er zullen met voice search vooral vragen gesteld worden. Deze zoekopdrachten bevatten meer woorden dan getypte zoekopdrachten. Het gaat niet meer om shorttail-zoektermen (1-3 woorden). Focus je met je content op longtail-zoektermen en geef in je content antwoord op vragen.

    5. Dagelijks taalgebruik
    Houd het lekker informeel. Praten en schrijven zijn twee vakken apart en als we tegen onze telefoon praten dan houden we het zo simpel eenvoudig. Voor online marketeers betekent het dat de content zich daarop moet aanpassen door lastige woorden te vermijden. Datzelfde geldt voor vakjargon. Voor jou zijn vaktermen misschien de normaalste zaak van de wereld, maar bij anderen zorgt dat wellicht voor een hoop vraagtekens. Zorg dat iedereen je begrijpt.

    Gerelateerde specialisme


    Zoekwoorden
    onderzoek

    Terug naar overzicht