Vlijmscherp logo - geen icoon Vlijmscherp logo - favicon
+31 (0)40 711 40 90

Blog

Wat is SEO?

    Je hebt me geraakt!

    Ik wil graag meer weten.
    Bel of mail mij.

    Velden met een * zijn verplicht.

    Wat is SEO?

    Heb je interesse om meer te leren over SEO? Of denk je nu ‘ik weet niet eens waar deze afkorting voor staat’? Geen zorgen, je bent op de juiste plek. In deze blog vertellen wij je meer over de basisprincipes van SEO. Je leert wat SEO inhoudt en waarom het verstandig is om zo snel mogelijk met SEO voor jouw bedrijf te starten.

    First things first, wat betekent de afkorting SEO eigenlijk? De term SEO staat voor ‘search engine optimization’ oftewel ‘zoekmachine optimalisatie’. Kortom omvat SEO alle optimalisatie werkzaamheden om in de organische zoekresultaten een zo hoog mogelijke positie te behalen, met de voor jou relevante zoektermen. Dat geldt voor de welbekende zoekmachine Google, maar ook voor zoekmachines als Bing, Yahoo! en DuckDuckGo.

    Waar Google de onbetwiste leider is met een totaal marktaandeel van 91% en dagelijks 3,5 tot bijna 7 miljard zoekopdrachten.

    Waar bestaat SEO uit?

    Steeds vaker krijgen wij de vraag “Hoe kom ik met mijn website of webshop in Google bovenaan te staan?”. Een manier om dit snel te realiseren, is natuurlijk door te adverteren met Google Ads. Organisch goed vindbaar zijn ligt wat gecompliceerder en vraagt om iets meer geduld. Het heeft wel het voordeel dat je niet per klik hoeft te betalen en vaak zijn de organische resultaten relevanter voor een bezoeker. Het draait bij SEO namelijk allemaal om relevantie.

    Google zal altijd eerst kijken naar de relevantie van een webpagina. Het is belangrijk dat Google begrijpt waar jouw pagina over gaat en dat dit ook matcht met het onderwerp waar jij op gevonden wilt worden. Om het Google zo makkelijk mogelijk te maken, moet de webpagina goed geoptimaliseerd zijn op de voor jou belangrijke zoekterm(en). Stel je hebt een webshop voor tuinkabouters, dan is het logisch dat de content op je website over tuinkabouters gaat en niet over tuinparasols. Om maar even een voorbeeld te noemen.

    SEO ranking factoren

    Google is voortdurend bezig met het beoordelen van jouw website, om te bepalen waar in de zoekresultaten jij wordt getoond. In 2021 gebruikt Google meer dan 200 ‘SEO ranking factoren’ in haar algoritme. Dat zijn er nogal wat. Maar welke ranking factoren zorgen voor een sterk organische zoekresultaat? Dat is een goede vraag. SEO is namelijk geen wetenschap. Honderden factoren werken samen om je uiteindelijke plaatsing in de organische zoekresultaten te bepalen. En niet alle factoren zijn voor elke website even effectief. Door het te blijven monitoren en optimaliseren, haal je het beste resultaat.

    SEO pijlers

    Voor een succesvolle SEO strategie zijn er drie belangrijke pijlers, om rekening mee te houden.

    • Techniek
      Hoe staat het met je techniek van je website? Kan Google je pagina en content crawlen en indexeren?
    • Content
      Heb je de meest relevante content en de beste antwoorden op de vragen van je doelgroep?
    • Autoriteit
      Bouw autoriteit op met je website om de kans te vergroten dat jouw website hoger rankt, in de organische resultaten van de zoekmachines.

    Goede content is nog steeds leidend, dat maakte Google duidelijk in de the Google Page Experience update die in mei 2021 in zal gaan.

    1. SEO Techniek

    De technische eisen van Google voor SEO zijn misschien wat ingewikkeld, maar waar het simpelweg om gaat is dat Google je website goed kan lezen en kan verkennen. Zorg er voor dat je website er niet alleen qua design top uitziet, maar dat de techniek van je website ook op orde is. De belangrijkste onderdelen voor de techniek van SEO zijn:

    • Crawl: Kan de zoekmachine je pagina verkennen?
    • Index: Is het duidelijk voor de zoekmachine welke pagina’s moeten worden geïndexeerd?
    • Laadsnelheid: Wil je de beste user experience? Zorg er dan voor dat het grootste zichtbare element op je website (Largest Contentful Paint) binnen 2.5 seconden is ingeladen.
    • Mobielvriendelijkheid: Controleer of de webpagina’s mobielvriendelijk zijn.
    • HTTPS: Google neemt de veiligheid van de gebruikers serieus. Wees er zeker van dat de pagina een HTTPS bevat, de S staat voor Secured.
    • Hiërarchieën: Hoe is de website- en URL structuur op de website? Liggen de belangrijkste pagina’s hoger in de structuur dan minder belangrijke pagina’s.

    Veel van bovenstaande punten maken deel uit van het ontwerp en de ontwikkeling van de website. Voorkomen is beter dan genezen, een bekend gezegde wat ook hier geldt. Zorg ervoor dat je webdeveloper de wisselwerking tussen webdesign, webontwikkeling en SEO eisen begrijpt en dit toepast.

    2. SEO Content optimalisatie

    Content is misschien wel de belangrijkste pijler van de drie. Geoptimaliseerde content trekt kwalitatieve en relevante bezoekers naar je website. Die niet alleen vinden wat ze zochten, maar idealiter ook tot actie overgaan. Zorg ervoor dat de content op jouw website volledig is geoptimaliseerd. De content hangt samen met de technische SEO eisen en een goed gestructureerde content opbouw voor je webpagina’s.

    De belangrijkste onderdelen voor de content van SEO zijn:

    • Keyword onderzoek: Weet waar je doelgroep naar zoekt in de zoekmachine en gebruik deze termen in je content.
    • Pagina titles: Gebruik de juiste termen en maak duidelijk waar de content op de pagina over gaat.
    • URLs: Houd URLs simpel, effectief en passend bij de content op de pagina.
    • Header teksten: Benoem primaire en secundaire focus zoekwoorden in je header teksten.
    • Meta titles en descriptions: Benoem het focus zoekwoord in de title en description, vermeld een sterke CTA en houd rekening met het maximaal aantal tekens voor de description.
    • CTA’s: Gebruik sterke en duidelijke call to actions.
    • Inhoudelijke optimalisaties: Nodigt de content uit om verder te lezen, wordt er gebruik gemaakt van een actieve schrijfstijl, heeft de content een logische structuur enzovoorts.

    Content speelt een bijzonder grote rol bij SEO. Goed geschreven en relevante content trekt potentiële klanten naar jouw website en heeft een positief effect op je conversieratio (hoeveel procent van de bezoekers jouw doel uitvoert, bijvoorbeeld een een inschrijving voor een nieuwsbrief of een aankoop).

    Vind je het lastig om zelf goede content te schrijven of ben je benieuwd naar de optimalisatiemogelijkheden voor de content op jouw website? Onze SEO specialisten helpen je graag. Laten we samen aan de slag gaan met een vlijmscherpe SEO strategie voor jouw organisatie. Neem contact met ons op.

    3. SEO Autoriteit

    De laatste van drie pijlers is autoriteit ook wel domain authorithy genoemd. Het gaat simpel gezegd over de reputatie die jij met jouw website hebt opgebouwd. De autoriteit wordt uitgedrukt in een cijfer tussen 0 en 100. Hoe hoger de score, des te beter je positie in de organische zoekresultaten, want ook Google vindt autoriteit belangrijk.
    Je kunt op verschillende manieren werken aan je autoriteit, onder andere door ervoor te zorgen dat de eerder genoemde punten op orde zijn.

    Het creëren van backlinks is een andere mogelijkheid om jouw autoriteit te verbeteren. Backlinks zijn links van andere websites (partners) die naar jouw website linken. Linkbuilding is nog steeds een cruciaal onderdeel, om sterke organische rankings te behalen bij zoekmachines. Het is ook een van de lastigste onderdelen van SEO. Lastig betekent niet onmogelijk, dus maak je geen zorgen. Er zijn meer dan genoeg manieren om te werken aan jouw backlink profiel.

    Waarom SEO uitbesteden?

    Er komt behoorlijk wat kijken bij het SEO proof maken van jouw website. Uitvinden op welke factoren Google jouw website beoordeelt en wat deze factoren precies zijn, is een behoorlijke klus. Toch is het noodzakelijk om online goed gevonden te worden, maar het bedrijf moet natuurlijk ook blijven draaien.

    De SEO specialisten van Vlijmscherp zijn op de hoogte van de meest recente SEO updates. Zij hebben de tijd, kennis en tools om jou dit werk uit handen te nemen.

    Wil jij hoger ranken in de organische resultaten van de zoekmachines? Let’s get in touch!

    Gerelateerde specialisme


    Google
    analytics

    Terug naar overzicht